22 July 2011

Substitute



Assalamualaikum,

Apa khabar semua, hari ini saya ada satu pengumuman penting untuk saya sendiri... Dengan ini saya berjanji, akan cuba sedaya upaya saya untuk mengelakkan makan makanan Fastfood seperti McD(oh tidakk), Pizza Hut(ohhh nooo) dan KFC(ni tak kisah,haha) dan sewaktu dengannya. Macam mana badan tak naik kalau duduk rumah asyik makan, makan dan makan, hehe


not eated it, but ATE IT :D

Dan lagi satu jom sertai saya dalam program menurunkan berat badan, haha :P Jangka masa, sampai pertengahan bulan 9, sebab nak masuk universiti dah. Oleh itu, kena la nampak fit and healthy. Program ini anjuran diri sendiri, so kalau sapa2 yang nak join, maknanya diri dia sendiri yang menganjurkannya :D

Oleh itu, saya namakan program ini sebagai "Lets Fit and Healthy". Kita perlu tengok apa yang kita makan, kerana you are what you eat. And marilah kita mulakan dengan substitute makanan kita:
  1. Instead of using white sugar, change to BROWN sugar or HONEY
  2. Instead of eating white bread, change to WHOLE MEAL bread
  3. Instead of using cooking oil, change to OLIVE oil
  4. Instead of eating red meat(daging kambing dan sewaktu dengannya) change to WHITE meat(daging ayam)
  5. Instead of drinking carbonated drink, change to PURE FRUIT JUICE or MINERAL WATER
  6. Instead of eating snaks like junkfood, change to fruits like apples, bananas and etc
  7. Instead of drinking tea with sugar, change to, a cup of tea and WITHOUT sugar
  8. Instead of eating white rice, change to BROWN rice (tapi yang ini, ermmm fikir 66kali dulu ;p)
Itu je kot, buat masa ni. lepas ni akan bagitahu apa yang perlu saya buat untuk menurunkan berat badan, haha cam lawak lak tapi harap-harap saya cukup disiplin untuk ikut. Kalau nak join atau nak bagi apa2 tips lagi, silakan, memang dialu-alukan... Peace

Till we meet again,
xoxo
Syafiqa


2 comments:

miss_nia said...

hye. follow me back yea.

Syafiqa said...

tq sudi follow, yeah will do :D