15 July 2011

Dont assume

Assalamualaikum,

Hai semua, wow lama beno tak update blog, gi kenduri la, gi sana, sini, haha macam la busy sangat :D

Jom terus terjun pada tajuk entri pada kali ini, dont assume iaitu jangan mengandai, jangan pepandai buat andaian. Dalam kehidupan sehari, kalau kita tak tahu tentang sesuatu tu, atau seseorang tu, jangan la pepandai nak meng agak, sebab akan lain jadinya. Kalau melibatkan orang, hubungan daripada ok jadi ko. Contohnya, pergi ke kedai, nak beli apa2 la kan.. lepas tu, promoter tu kata, : "ye kak, boleh saya bantu?"...

Kalau perempuan, biasanya akan bercakap dalam hati "kak? awak panggil saya akak? nampak macam awak je yang kak di sini, mati mood nak beli.." haha ada tak jadi pada korang macam nie? Dan apa yang korang balas? Pada pendapat saya, y dont tukar, instead of using the word KAK, tukar la kepada, CIK, kan lebih sedap dan the word cik is universal kerana tak menyentuh bab umur. Perempuan agak sensitif bab2 umur nie ye, heee


Nie nak panggil cik ke, kak ke, mak cik ke ek? Adik la, haha (iklan jap)


Ye, kalau panggil kak, memangla nampak kita hormat dia tapi tak semestinya orang yang kita panggil kak tu lebih tua daripada kita(ni untuk situasi beli apa2 tadi). So disini saya ingin katakan, STOP ASSUMING! :D Kalau tak tahu, play safe dengan menggunakan panggilan seperti CIK.

Next, kalau kita baru pertama kali pergi ke rumah kawan2 yang kita kenal, dan tahu latar belakang dia sikit2, jangan la pepandai nak membuat andaian ye, contohnya ada orang salam kita, then terus kate "oh, nie kak dian, yang you kata rajin sangat tu(indirectly your maid)?" then kawan kita pun balas "eh, tak la, that's my sis".

Haaaaa, orang yang bertanya akan malu sendiri, sebab pepandai je cakap macam tu, adik dikatakan maid, maid dikatakan adik kah? haha Dan adik dia tu mesti la terasa, dan akan ingat orang yang kata macam tu selamanya, haha, saja je bagi exaggerate. STOP ASSUMING! Play safe by saying, "sape nie ye, rajin nya salam, :D" kan lebih manis begitu... Dan lagi satu, kena ingat, people do forgive but hard to forget. Take times you know. Situasi2 di atas hanya la sebagai contoh ye :D Peace!

K la,

Till we meet again,
xoxo
Syafiqa


9 comments:

noname said...

syika tahu x there's someone assumed that i am a grandma!percaya x?
hahha.. :P

Syafiqa said...

Grandma? Itu sudah lebih tu? org tu mmg serius ke? ke buat lawak? :P

ღpanda_onchairღ said...

serius . mencik dyorg . mencik . mencik mencik . hahaha #emo

Syafiqa said...

fanad; hilang mood nk beli kan,haha :D

GadisNotaPelekat said...

hak3 .. bley lak cmtu kan ..

Elie Lily said...

haik? macam tu pulak?
hahha

Syafiqa said...

EYP; haha tu la kan, bile fikir balik, pelik pun ada :D

Elie; mata orang, hati lain2.. :D

Yatt S. said...

betul betul. jangan terlalu mudah buat andaian. apa yang di depan mata tak semestinya menggambarkan realiti sebenar.

Tips : Melicin dan Menghaluskan Kulit
Kau Jantung Hati

Syafiqa said...

Miss Y; sgt setuju, dont judge a book by it's cover